Selasa, 27 April 2010

Bali : Pantai Kuta - Hard Rock Cafe - Monumen Pengeboman Bali




25/2/2010



Hari ke-3, pukul 10.30 am kami keluar ke Pantai Kuta. Tidak jauh sangat dari hotel. Waktu petang adalah masa yang paling ramai orang datang ke tempat ini. Tapi kami datang pagi, coz petang kami merancang pergi ke tempat lain...
Pantainya bersih dan lebar.Pantai kuta salah 1 tempat tumpuan pelancong yang sukakan aktiviti surfing. Kalu nak cuba surfing, ada papan diletakkan di sepanjang pantai untuk di sewa.Tapi ada yg kami jumpa pelancong asing di airport,bawa sendiri papan surfing mereka!!
sapa yang berminat nak buat lukisan inaidi tangan ataupun tatoo sementara pun ada.sambil lepak ambil angin boleh la buat...










Kami singgah di Hard Rock Cafe yang terletak berhadapan dengan Pantai Kuta. Di sini juga terletaknya Hard Rock Hotel Bali yang merupakan hotel Hard Rock pertama di bina di Asia!!







 
 
 
Di Jalan Legian, Kuta tidak jauh dari Pantai Kuta, pelancong boleh tengok Tugu Peringatan Pengeboman Bali (Monumen Tragedi Kemanusian). Tarikh 12 oktober 2002, berlaku nya peristiwa hitam yang mengorbankan hampir 200 orang. 164 rakyat asing dan 38 rakyat Indonesia. Majoritinya adalah warga asing. Tugu tersebut mencatatkan senarai nama mereka yang terkorban dalam tragedi tersebut.. kawasan yang ada kain rentang warna merah (dalam gambar) ialah bekas kawasan hotel yang kena bom. sekarang tempat tersebut jadi tempat park kereta sahaja..huhu.
Tugu tu di bina di seberang jalan depan tempat bom ni..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan