Selasa, 20 April 2010

Bali-Celuk Village

Bali adalah salah satu kepulauan indonesia. Terletak di antara Pulau Jawa dan Lombok..Terkenal dengan kebudayaan, keindahan alam, kesenian serta penduduk yang ramah. 90% penduduk bali adalah beragama hindu.

23/2/2010

Bertolak dari Penang airport ke KLIA pada pukul 9.05am. Tiba di KLIA 10.00am. Kami jalan-jalan sekitar KLIA sementara menunggu penerbangan MAS seterusnya ke Bali pada pukul 12.25pm. Kami tiba di Bali Ngurah Rai Airport pada pukul 3.25pm. Penerbangan mengambil masa lebih kurang 3 jam.
Dari airport kami mengambil teksi ke Nathan hotel yang telah kami tempah sebelum datang ke Bali. Kami sampai di hotel lebih kurang pukul 5.00pm. Tambang 50000 rupiah...

Kami cuma rehat dan ambil angin sambil lepak di tepi kolam renang hotel. Selepas magrib baru kami keluar jalan-jalan sambil cari makan. Nasib baik hotel kami dekat dengan pekan Kuta.so baik jalan kaki sambil menjamu mata kedai-kedai yang ada di kiri kanan sepanjang perjalanan. malam 1st nak cari makan agak susah coz tak tahu tempat( masa ini tidak tahu lagi kfc,mc donald dan pizza disahkan halal.) Kami jumpa juga makanan halal kedai orang minang...tak jauh pun dari hotel cuma berada di tempat tersorok sikit. ( Ramai yang cakap pergi Bali susah nak dapat makanan halal, tapi bagi kami tak susah mana asalkan tinggal dekat town...) Lepas makan dan penat jalan, kami terus balik ke hotel.

24/2/2010

Pukul 8.30 am pemandu kereta sewa sampai seperti yang dijanjikan.
Kami di bawa oleh Pak Sanura ke tempat membuat kraftangan dari silver dan tiba di lokasi Celuk Village,Gianyar pada pukul 9.20am.lebih kurang 1 jam perjalanan dari Kuta.
Pelancong ditunjukkan setiap langkah untuk menghasilkan barangan silver.Pelbagai barangan daripada silver dijual dengan harga yang berpatutan. Barang kemas juga ada dijual dan harganya bergantung kepada seni ukiran..